De fantasiewereld van een kleuter
Hoe we de fantasie van het kind als tool kunnen gebruiken om ze beter te laten bewegen
Hoe we de fantasie van het kind als tool kunnen gebruiken om ze beter te laten bewegen
Soms verlang ik terug naar die tijd dat je urenlang kon spelen in een zelf bedachte wereld. Dat ik geloofde dat mijn kamer een kasteel was en ik de prinses die daar woonde. Wat kan jij je herinneren van de fantasiewereld die je als kind had?
Binnen het bewegingsonderwijs kunnen we optimaal gebruik maken van de belevingswereld van het kind. In het bijzonder die van de kleuter.
De jonge kleuter heeft in alle opzichten een andere benadering nodig dan oudere kinderen. Zowel op motorisch, emotioneel, sociaal als cognitief gebied is hij nog volop in ontwikkeling. Om het plezier en de mogelijkheden in sport te behouden en zelfs te vergroten, is het van belang dat de lessen en de benadering door de trainer hierop ingesteld zijn. Kleuters hebben een enorme innerlijke drang tot bewegen. Door hierop aan te sluiten en in hun belevingswereld te blijven, kun je een goede bewegingsbasis vormen binnen iedere sport.
Het gevoel hebben dat je iets kunt en er plezier in hebben gaan hand in hand. Iets beter kunnen dan daarvoor of iets beter kunnen dan een ander geeft een positief gevoel. Om de kleuters met plezier te laten bewegen zijn uitdagende en gevarieerde oefeningen een belangrijke voorwaarde.
Op jonge leeftijd breed ontwikkelen is super belangrijk. Dit blijkt uit meerdere onderzoeken en ook uit eigen ervaring. De grondvormen van bewegen op jonge leeftijd vormen een basis voor een leven lang met sportplezier en blessurevrij bewegen in welke tak van de sport dan ook.
De belevingswereld van de kleuter is een hulpstuk dat we maximaal kunnen inzetten om de uiteindelijke doelen van de oefeningen te bereiken. Fun is van groot belang maar vergeet niet dat het doel van de oefening altijd leidend is. Eerst het doel bepalen, dan bedenken hoe deze te verpakken in de belevingswereld van het kind.
Thema’s als de dierentuin, het circus, ridders & prinsessen en op vakantie gaan, zijn voorbeelden die binnen die belevingswereld vallen.
Een bewegingsvorm als balans houden op 1 been, wordt het nadoen van een flamingo. Ballen veranderen in bolletjes ijs, die moeten worden gevangen in een omgekeerde pion, die nu fungeert als het ijshoorntje. Tikspellen worden een kat en muis spel en gooien en vangen van ballen wordt jongleren met de acrobaten in het circus. De mogelijkheden zijn oneindig. Wees creatief, creëer speelkriebels en denk niet te moeilijk. Alleen al een voorwerp benoemen tot iets in de belevingswereld van de kleuter zorgt al voor optimale aandacht en enthousiasme van het kind. Verbaas je vervolgens ook over de creativiteit van de kleuters zelf en laat dit de vrije loop. Je zal verbaasd zijn over wat ze zelf allemaal wel niet verzinnen en hoe snel ze leren.
Een goed voorbeeld van een beweegprogramma met als rode draad de fantasiewereld van de kleuter, is het Tenniskids Blauw programma. Bureau Goals ontwikkelde in opdracht van de KNLTB een volledig lessenpakket voor een geheel jaar met bijbehorende workshops voor trainers. Alle beweegdoelen zijn gericht op breed motorisch ontwikkelen en alle oefenvormen worden ‘verpakt’ in vier aansprekende thema’s.
Lees hier meer over de achtergrond van tennissen met kleuters en meer informatie over het volledige programma;
Meer informatie over dit onderwerp? nikki@bureaugoals.nl
Groet Nikki
Over de auteur: Nikki Hakkesteegt is projectmanager bij Bureau Goals en al tien jaar actief als trainer/coach bij Tennisclub Bakkum met een expertise in Tenniskids. In opdracht van de KNLTB ontwikkelde zij en Rogier Tenniskids Blauw.