De bingokaart, meer dan bezigheidstherapie
Het belang van beweging en persoonlijk contact tijdens een lockdown
Het belang van beweging en persoonlijk contact tijdens een lockdown
Keep on moving!
Al weken geen tennisles en dat blijft voorlopig nog wel even zo. Wat ik mooi vind aan deze tijd is dat veel mensen ontzettend creatief worden. De ernst van de situatie maakt dat het soms zelf gedwongen wordt, maar het positieve is dat de creativiteit van veel mensen een boost krijgt. We moeten ‘out of the box’ denken. Kunnen ons niet vasthouden aan traditionele en veilige patronen. Ook mijn creativiteit neemt de vrije loop.
Als projectmanager bij Bureau Goals en ook als tennislerares bij TC Bakkum, zie ik normaal wekelijks zo’n 150 kinderen voorbij komen in mijn tennislessen. Ja ik mis ze. Ik breek als ik een filmpje krijg van een ouder waarin mijn leerling zegt dat ze mij zo mist en niet kan wachten tot we weer kunnen tennissen.
De eerste paar dagen van de quarantaine zie ik online veel ‘challenges’ voorbij komen. Een leuke bewegingsactiviteit, die vervolgens viral gaat en over de app en op sociale media veel met elkaar gedeeld wordt. Ook overheidsinstanties zoals NOC*NSF zetten hun topsporters in om mensen in beweging te krijgen. Moet ik dan nog wel wat doen vraag ik mij af? Is er geen overkill en zijn die kids niet al de hele dag bezig?
Een week later krijg ik appje van een moeder van een van mijn leerlingen; ‘ik krijg m’n kind echt niet van de bank af Nikki, help!’. Opmerkelijk is dat dit zo’n beetje het meest beweeglijke kind is wat er maar bestaat. ‘Misschien als jij het tegen hem zegt, dat hij dan wel gaat bewegen.’ Ineens realiseer ik mij dat niet alle kids online zijn en de overload aan challenges niet krijgen (of niet leuk vinden) en de juiste sociale kanalen wellicht niet kennen. Daarnaast is het de verbinding die ik heb met de kids zelf. De tennisles is onderdeel van hun leven, ik ben ook een onderdeel van hun leven en andersom. Misschien kan ik wel veel meer voor hen en de ouders betekenen dan dat ik mij nu bedenk. Ouders vinden het zelf lastig hun kind van de bank te krijgen. Niet zo gek. Thuis werken, thuis onderwijs begeleiden, het gezin onderhouden en dan ook nog voor bewegingsonderwijzer spelen terwijl het kind niet van de sportlocatie gebruik kan maken.
Ik creëerde iedere week een bingokaart met uiteenlopende maar tennis-specifieke oefeningen. Van oog-hand coördinatie tot voetenwerk oefeningen. Alle oefeningen kunnen op en rondom huis beoefend worden. Daarbij maakte ik video met uitleg en een voorbeeld van de oefeningen. Dit stuurde ik iedere week naar de leerlingen toe.
Bovendien vond ik het belangrijk geen universele kaart te maken, maar meer in te zoomen op het niveau van de kids. Als oefeningen te makkelijk zijn, zal de bank het snel weer winnen van de bingokaart. De kids moeten op eigen niveau uitgedaagd worden. Daarom maakte ik verschillende kaarten voor verschillende leeftijdsgroepen.
De bingokaart gaat verder dan ‘een beetje beweging’. De individuele aandacht vanuit een eigen leerkracht maakt het persoonlijker, de drempel lager en de connectie sterker. Bovendien weet de leerkracht op welk niveau het kind moet worden uitgedaagd. Even opsommen wat mijn gedachten en doelen zijn achter de bingokaart;
Niets is lekkerder dan echt mogen tennissen op een echte tennisbaan. Maar hoe leuk om iedere week filmpjes te ontvangen van enthousiaste leerlingen (en ouders) en zo toch te blijven bewegen, maar vooral ook om in connectie te blijven.
Groet Nikki